Partnerio autopretenzija.lt turinys.
Kol kas šis klausimas turi vieną atsakymą- NE. Pasvarstykime UŽ ir PRIEŠ argumentus. Žemiaus straipsnyje pasidalinsime Autopretenzijos, Lietuvos autoservisų asociacijos ir Seimo narių Liberalų nuomone. Sąmoningai nekelsime Transekstos atstovų nuomonės, nes ji vienareikšmiška- NEleisti. Mes išdėstysime argumentus už o Jūs esate laisvi turėti savo nuomonę.
2019-ais metais Seime pirmą kartą gimė mintis, leisti Valstybinę techninę apžiūrą atlikti ne tik Transekstos apžiūrų centruose, bet leisti tokia veikla verstis servisams. Suprantame, kad ši iniciatyva buvo greitai užgesina, kadangi noro buvo daug, pasiruošimo-0. Gerai, kad buvo pirmoji banga, kuri miegančią Transekstą prikėlė ir davė suprasti, kad reikia kažką daryti, kad būtų patogiau žmonėms.
2023-iaisiais Seimas stalčiuose “rado” ankstesnį projektą ir nupūtė nuo jo dulkes. Būtų “šaudymas tuščiais šoviniais”, jei šios minties nebūtų pagavę žurnalistai ir nebūtų ištransliavę. Ir kaip tik tuo metu radiją klausė Autopretenzija. Mikliai susiradome Seimo narį Andrių Bagdoną, kuris teikė šį projektą ir ėmėsi aktyvių veiksmų. Šio projekto palaikymo ėmėsi Lietuvos autoservisų asociacija su vadovu Mantu Musniku priešakyje, jį aktyviai palaikė kiti servisai, o Kadangi Autopretenzija mato, kaip “tinkamai” veikia techninių apžiūrų stotys, nusprendė aktyviai prisidėti prie projekto, kad jis taptų kūnu.
Kaip jau minėjome, didžiausias pasipirešinimas yra iš Transekstos, nes ji valdydama monopolį neturi didelio noro, kad monopolį sugriautų. Transekstos argumentai, kodėl NE: …Nebus tinkamos kontrolės; Kas užtikrins, kad automobilius tikrins specialistai; Kaip užkardyti korupcijos galimybes; Kas bus atsakingas, jei techniškai tvarkingu pripažintas automobilis, faktiškai bus netvarkingas ir tt. Nesigilinsime per daug giliai į kitus argumentus, kurie yra AKTYVIAI palaikomi iš Susisiekimo ministerijos, bet argumentuosime, kodėl- TAIP
Svarbiausias akcentas visuose versluose- pinigai. Visi servisai būtų suinteresuoti nuolatiniu pajamų užtikinimu. Kas benutikų- kartą per du metus automobilis turi praeiti Valstybinę techninę apžiūrą, nepaisant to, kiek intensyviai jis buvo naudojamas arba stovėjo garaže. Kadangi Lietuvoje yra apie 1,3 mln automobilių, tai kas metus 650’000 automobilių turi atlikti šį privalomą darbą. Jei skaičiuotume, kad vidutiniškai automobiliui techninė apžiūra kainuoja apie 30EUR, tai į 19,5 mln EUR/metus dalybas įsijungtų ir kiti Juridiniai vienetai, o turint minty, kad pusė automobilių turi pakartoti techninę apžiūrą, nes neatitinka keliamų reikalavimų, tai dar apie 5 mln EUR/metus tenka papildomos įmokos į Transekstos kasą.
Nepaisant to, kad šiandien tai tik projektas, bet dedame daug vilčių, kad projektas taps realiais darbais ir bus įgyvendintas. Lietuvos autoservisų asociacija ketina labai rimtai įsipareigoti prižiūrėti servisus, kurie teiks tokias paslaugas. Asociacija prižiūrės, kad būtų laikomasi privalomos tvarkos, kad specialistai, kurie tikrins automobilius (pradžioje planuojama TIK lengvūjų automobilių apžiūra), atitiktų keliamus techninius ir profesionalius reikalavimus, imsis visų teisėtų priemonių, kad būtų užkardytos galimybės bet kokiai korupcijai, nes servisas, kuris atliks tokią veiką būtų išbrauktas iš techninę apžiūrą atliekančių servisų sąrašo, ir jam būtų taikomos kitos poveikio priemonės. Svarbu paminėti, kad servisai dabar turi civilinės atsakomybės draudimus, o su tokia veikla galėtų įsigyti ir papildomus reikalavimus atitinkančius draudimus.
Be noro uždirbti, tikimasi, kad liberalizavus techninių apžiūrų patikras, bus palengvintas ir žymiai pagreitintas automobilių apžiūros procesas. Sumažės automobilių eilės, žmonės patirs daug mažiau išlaidų ir sutaupys daug laiko, nes užuot važinėjęs į techninę apžiūrą, į servisą (jei nustatė trūkumų) ir vėl atgal į techninę apžiūrą, viską galės atlikti servise, kuris patvirtins sąskaitomis atliktų darbų faktą, o tuo pačiu išduos dokumentą, patvirtinantį automobilio atitikimą keliamiems reikalavimams.
Nauda bus didelė. Pradedant nuo kainų optimizavimo, greičio, patogumo iki atliktų apžiūrų tinkamumo ir korupcijos prevencijos. Į Autopretenziją besikreipiantys asmenys, ½ patvirtina, kad automobilį pirko su galiojančia Valstybine technine apžiūra, tačiau po 100-300 km “staiga” automobilis tampa netinkamu eksploatuoti, nes variklis ir/arba pavarų dėžė būna apsipylusios alyva, pakabos ar vairavimo elementai kritiškai sunešioti, o išmetimo sistema perdaryta ir/arba kitaip neatitinkanti keliamų reikalavimų. Svarbu paminėti, kad servisai galės atlikti ne tik pagrindines patikras, bet taip pat prisijungus su kompiuteriu, prie elektronikos sistemų, patvirtinti arba paneigti automobilio ridos tikrumą, ko dabar nedaro Valstybinėse techninėse apžiūrose. Tokiu būdu padėtume pirkėjas, juos apsaugoti nuo netinkamos kokybės daikto įsigijimo.
Svarbiausia, kas bebūtų priimta ar kaip būtų nuspręsta, būtų naudinga piliečiams ir vairuotojams. Svarbiausia, kad gatvėmis riedėtų tik tvarkingos transporto priemonės, kurios pakeistų, dūmų užsklandas keliančius automobilius. Kad gatvėse būtų tik tvarkingi automobiliai, kurie būtų saugūs ir esant ekstremalioms aplinkybėms būtų pagalbininkas vairuotojui ir apsaugotų jį, jo keleivius ir aplinkinius nuo sužalojimų ar žūties. Tikime Seimo, Vyriausybės ir kitų suinteresuotų institucijų sąmoningumu ir ne tik noru pasipelnyti, bet ir būti naudingais kitiems. Savo ruožtu Autopretenzija pasižada asistuoti visiems, kuriems tik reikės patarimų ar pagalbos sprendžiant šiuos klausimus.
Pagarbiai
Evelina Burštein
UAB Autopretenzija Komunikacijos Vadovė
Tel. nr. +370 600 58553
El. paštas: [email protected]
Paspausk šią nuorodą ir užpildyk prašymą tapti nariu. LAA išnagrinės prašymą per 15 kalendorinių dienų ir pateiks galimybių studiją.